Masennuslääkkeiden tai SSRI-lääkkeiden lopetusoireet

· 23.1.2019
SSRI-lääkkeiden lopetusoireet eivät ole kovinkaan yleisiä. Niitä esiintyy silloin kun olet hoitanut ahdistusta tai masennusta ja lopetat näiden lääkkeiden käytön äkillisesti.

SSRI-lääkkeiden lopetusoireet syntyvät silloin, kun olet ottanut SSRI-lääkkeitä tietyn aikaa ja lakkaat yhtäkkiä ottamasta niitä. Keho ei pysty sopeutumaan tähän yhtäkkiseen serotoniinivajeeseen. Se johtaa oireisiin kuten pahoinvointiin, tärinään, migreeneihin, unihäiriöihin ja niin edelleen.

Ennen kuin jatkamme, on hyvä huomioida että tämä tila ei ole kovinkaan yleinen. Terveysalan ammattilaiset määräävät lääkkeitä tiettyjen tarkkojen ohjeiden mukaisesti, jotta potilaat välttyisivät tällaisilta haittavaikutuksilta. SSRI-lääkkeiden lopetusoireet voivat kuitenkin vaikuttaa sinuun, vaikka et lopettaisikaan niiden käyttöä äkillisesti. Ihmiset voivat saada näitä oireita myös muuttaessaan lääkkeen annostusta.

Yksi näiden oireiden mielenkiintoinen näkökohta on se, että ihmisten ollessa sen vaikutuksen alaisina, heistä saattaa tuntua siltä kuin he kärsisivät alkuperäisen sairauden uudistumisesta, jonka takia he lääkkeitä ottivatkin. Tämä saa heidät pyytämään lääkäreitä jatkamaan masennuslääkitystä.

On tärkeää, että olemme tietoisia kaikista psykotrooppisiin lääkkeisiin liittyvistä sivuvaikutuksista. Samaan aikaan niitä käyttävien ihmisten täytyy ymmärtää heidän lääkärinsä ohjeiden ja suositusten noudattamisen tärkeys.

Selektiivisen serotoniinin takaisinoton estäjät (SSRI) ovat kaikista eniten määrättyjä lääkkeitä vakavan masennuksen tai ahdistushäiriön hoitamiseksi.

lääkkeitä

Mitkä SSRI-lääkkeiden lopetusoireet ovat?

Ennen kuin sukellamme syvemmälle SSRI-lääkkeiden lopetusoireisiin, tarkastellaan hieman SSRI-lääkkeitä. Tämä kirjainlyhennelmä viittaa selektiivisen serotoniinin takaisinoton estäjiin. Ne ovat nykyään eniten määrättyjä lääkkeitä masennuksen ja ahdistuksen hoitamiseksi.

Lääkäreiden on taipumus määrätä näitä masennuslääkkeitä muita lääkkeitä enemmän, koska niillä ei yleensä ole vakavia sivuvaikutuksia. Lääkkeiden kuten fluvoksamiinin, fluoksetiinin, sertraliinin ja paroksetiinin oireilu on huomattavasti vähemmän vakavaa trisyklisiin masennuslääkkeisiin verrattuna. Näillä masennuslääkkeillä on tapana olla sivuvaikutuksia, jotka vaikuttavat sydän- ja verisuonijärjestelmään sekä antikolinergisiä oireita, jotka voivat olla melko vakavia.

Vaikka onkin totta, että SSRI-lääkkeet ovat tehokkaita tiettyjen kliinisten sairauksien hoidossa, tulee sinun pitää seuraava asia mielessä näitä lääkkeitä käytettäessä: ne voivat auttaa sinua vain jos otat niitä oikein ja lopetat niiden käytön oikealla tavalla.

Erityisesti silloin kun sinun täytyy lopettaa lääkkeiden ottaminen, on tärkeää että teet sen vähitellen. Sinun ei tulisi koskaan lopettaa SSRI-lääkkeiden käyttöä äkillisesti. Jos teet niin, saatat kärsiä SSRI-lääkkeiden lopetusoireista. Tarkastellaan nyt mistä oikein on kyse.

Miksi ihmiset saavat SSRI-lääkkeiden lopetusoireita?

Serotoniini on monta tarkoitusta omaava aivojen välittäjäaine. Joitakin sen toimintoja ovat aivosolujen välisen kommunikaation helpottaminen sekä hyvinvoinnin, motivaation, sosiaalisen käyttäytymisen ja muistin säätely. Tutkijat ovat todenneet, että kun ihminen kärsii masennuksesta, hänen serotoniinitaso synaptisessa hermovälityksessä on merkittävän alhainen.

Aivan kuin aivot olisivat horrostilassa, ainakin niin kauan kuin kyseessä ovat kemialliset ainesosat. Postsynaptiset neuronit vangitsevat välittömästi serotoniinin vähäisen määrän. Kuten Meksikon kansallisen autonomisen yliopiston tekemä tutkimus osoittaa, SSRI-lääkkeet estävät oikeasti tämän vangitsemisen edistääkseen serotoniinin suurempaa kertymistä synaptiseen hermovälitykseen.

  • Kun käyt läpi SSRI-lääkehoitoa, joka kestää useita viikkoja, aivot kokevat tiettyjä muutoksia. Serotoniinireseptoreita on vähemmän, joten tämä aivojen välittäjäaine pysyy kehossa pidempään.
  • Jos lakkaat käyttämästä tällaista lääkettä äkillisesti, tapahtuu monia asioita. Ensinnäkin et anna aivoillesi mahdollisuutta sopeutua muutokseen. Pohjimmiltaan pakotat sen muuttumaan välittömästi.
  • Toiseksi, sinulla ei ole ainoastaan vähemmän serotoniinireseptoreita, vaan synaptisessa hermovälityksessä ei edelleenkään ole optimaalista serotoniinitasoa. SSRI-lääkkeet ovat vastuussa tämän tekemisestä. Siten koet masennuksen oireiden uusiutumista tai jopa vahvistumista.
masentunut nainen

SSRI-lääkkeiden lopetusoireet

SSRI-lääkkeiden lopetusoireiden on taipumus vaihdella merkittävästi potilaasta riippuen. On syytä mainita, että nämä vaikutukset ilmestyvät 1-10 päivää sen jälkeen kun ihminen lakkaa käyttämästä SSRI-lääkkeitä. Tässä lista yleisimmistä oireista:

  • Huimaus
  • Vatsavaivat
  • Ripuli
  • Vaikeus kävellä
  • Pahoinvointi ja oksentelu
  • Väsymys
  • Migreenit
  • Lihaskipu
  • Flunssan tapaiset oireet
  • Parestesia (kutiava tai poltteleva iho)
  • Visuaaliset hallusinaatiot
  • Keskittymisongelmat
  • Depersonalisaatio
  • Negatiivinen ajattelu

Vakavimmissa tapauksissa ihminen voi kokea psykoottisia kausia tai katatoniaa (hän lakkaa reagoimasta ympäristöönsä).

nainen lääkärin vastaanotolla

Ehkäisy ja hoito

Voit hoitaa SSRI-lääkkeiden lopetusoireita jatkamalla alkuperäisen SSRI-lääkkeiden annostusta tai alentamalla sitä asianmukaisella tavalla pidemmän ajanjakson aikana. Lääkärin tulisi kuitenkin päättää se tapauskohtaisesti.

Tällaisen tilanteen ehkäiseminen on äärettömän tärkeää. Vaikka tällainen oireilu ei olekaan yleistä, on sen riski aina olemassa. Tämä artikkeli muistuttaa meitä siitä, että meidän ei pitäisi ikinä tehdä omia mielivaltaisia päätöksiä, kun on kyse lääkärin määräämien lääkkeiden ottamisesta tai käytön lopettamisesta.

Yleisesti ottaen, jos SSRI-lääkitys on kestänyt 4-8 viikon ajan, on paras tapa niiden käytön lopettamiseksi vähentää annosta 1 tai 2 viikkoa ennen niiden lopettamista kokonaan. Jos hoito on kestänyt kuukausia, on lääkkeistä irti pääseminen hitaampi ja progressiivisempi prosessi.

SSRI-lääkkeiden äkillinen lopettaminen tarkoittaa sitä, että asetat itsesi mahdolliseen riskiin.

Alonso MP, de Abajo FJ, Martínez JJ. (2011) Medicina clínica. Barcelona. 108:161-6.

Insel PA (1996). The pharmacological basis of therapeutics, 9ª ed. Nueva York: McGraw-Hill,

Biscarini L. (2006). Meyler’s side effects of drugs. 13ª ed, dir per MNG Dukes. Amsterdam: Elsevier.

Martindale. L. (1996). The extra pharmacopoeia. 31ª ed. Londres: The Royal Pharmaceutical Society