GABA: rauhallisuuden ja rentoutumisen välittäjäaine

11.12.2018

Tunnetko olosi jännittyneeksi, ärsyyntyneeksi tai surulliseksi ilman syytä? Tunnetko olosi tällaiseksi usein tai jatkuvasti? Vaikka tähän voi olla monia selityksiä, on kuitenkin mahdollista, että aivosi kärsivät alhaisesta määrästä tiettyjä aineita. Aivomme käyttävät noin sataa eri välittäjäainetta, ja GABA, eli gamma-aminovoihappo, on yksi niistä. GABA on rauhan ja rentoutumisen välittäjäaine.

Gamma-aminovoihappo on aminohappo ja välittäjäaine, joka säätelee aivojen ärtyvyyttä estämällä liiallista neuronien syttymistä, mikä johtaa tyyneyden tunteeseen. Riittävät GABA-tasot voivat laskea stressiä, laskea hermostuneisuutta ja ehkäistä eri terveysongelmien todennäköisyyttä.

Mitä GABA on ja mitä se tekee?

Gamma-aminovoihappo on yksi tärkeimmistä välittäjäaineista. Välittäjäaineet ovat periaatteessa kemikaaleja, joita aivosolut käyttävät kommunikoidakseen keskenään. Itse asiassa GABA on yksi yleisimmistä estävistä välittäjäaineista. Estävät välittäjäaineet laskevat hermoimpulssien purkautumisen mahdollisuutta.

Estävänä välittäjäaineena sen päätoiminto on hidastaa aivojen aktiviteettia. Lisäksi se ottaa osaa näköön, uneen, lihaskuntoon ja motoriseen kontrolliin. Se on myös laajalti hajautettu sekä keskushermoston ulkopuolelle että sisäpuolelle. Sitä voidaan löytää sisäelimistä, vatsasta, virtsarakosta, keuhkoista, maksasta, ihosta, pernasta, lihaksista, munuaisista, haimasta ja lisääntymiselimistä.

gamma-aminovoihapon kaava

GABA:n toimintahäiriöön liittyvät sairaudet ja häiriöt sisältävät autismin, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, masennuksen, skitsofrenian, epilepsian, fibromyalgian, aivokalvontulehduksen, eri dementioita (Alzheimerin, Lewyn kappale- taudin, frontotemporaalisen dementian) ja joitain suolistonhäiriöitä (Crohnin tauti, peräsuolen syövän, IBS, paksusuolentulehduksen). Lisäksi sairauksilla, joille on luonteenomaista tahattomat liikkeet, kuten Parkinsonin tauti, tardiivinen dyskinesia ja Huntingtonin tauti, on tekemistä tämän välittäjäaineen alhaisten tasojen kanssa.

Yksi GABA:n tärkeimmistä toiminnoista on stressin ja ahdistuksen laskeminen. Tämän välittäjäaineen alhaiset tasot johtavat lisääntyneeseen ahdistuksen tunteeseen ja virikkeiden herkkyyteen. Nature –aikakauslehti julkaisi artikkelin joka toteaa, että tämä välittäjäaine voi vähentää niitä ei-haluttuja ajatuksia, jotka lisäävät stressiä, ahdistusta, masennusta ja muita psykologisia häiriöitä.

Gamma-aminovoihappo vaikuttaa myös aivojen aktiviteettiin, sillä se muuttaa aivoaaltojen kuvioita. Tämä välittäjäaine lisää niitä aivoaaltoja, joilla on tekemistä rentoutuneen tilan kanssa (alfa-aallot) ja laskee niitä, joilla on tekemistä stressin ja ahdistuksen kanssa (beeta-aallot).

Tasapaino aivojen aktiviteetissa

Kyetäksemme puhumaan siitä, kuinka gamma-aminovoihapot toimivat, on pidettävä eräs toinen välittäjäaine mielessä: L-glutamaatti. Tämä välittäjäaine on luonnollinen energian tuoton sivuaine aivoissa. L-glutamaatti on itse asiassa yksi glukoosin metabolisaation tuotoksista aivoissa, ja siksi se on erityisen tärkeää.

Nämä kaksi välittäjäainetta ovat täysin täydentäviä ja päinvastaisia. L-glutamaatti, pääasiallisena kiihottavana välittäjäaineena, tasapainottaa GABA:n estäviä vaikutuksia. Kiihottavat välittäjäaineet lisäävät hermopulssin purkautumisen mahdollisuutta. Kun GABA hidastaa aivojen aktiviteettia, L-glutamaatti kiihdyttää sitä.

Molemmat näistä toimivat yhdessä aivojen toiminnan kontrolloimiseksi. Ne toimivat tiiminä ja voivat myös muuttua toisikseen. L-glutamaatti on GABA:n edeltäjä, joka puolestaan, jos tarpeellista, voi muuttua L-glutamaatiksi.

Onko sinulla alhainen GABA-pitoisuus?

Useimmissa tapauksissa GABA:n toimintahäiriö voidaan yhdistää suoraan henkilön elämäntapoihin. Tri Datis Kharrazianin, Harvardin lääketieteellisen koulun tutkijan mukaan, liika stressi, huono ruokavalio, unen puute, liika kofeiini ja gluteeni-intoleranssi voivat syitä olla GABA:n toimintahäiriöön.

On myös tärkeää pitää mielessä, että suoliston bakteerit tuottavat tätä välittäjäainetta. Dysbioosi (hyvien ja huonojen suolistobakteerien välinen epätasapaino) voi saada aikaan merkittävää GABA:n tuottamisen laskua.

Lisäksi on huomioitava, että liiallinen L-glutamaatti muuttuu GABA:ksi B6-vitamiinin ja entsyymin, glutamiinihappodekarboksylaasin, avulla. B6-vitamiinin puutos tai autoimmuunireaktio voi vaikuttaa tämän välittäjäaineen tuottamiseen. Autoimmuunihäiriöt, diabetes, gluteeni-intoleranssi, keliakia ja Hashimoton tauti voivat olla tämän autoimmuunireaktion aiheuttajia.

Toisaalta on myös pidettävä mielessä, että on paljon sisäisiä kemiallisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa L-glutamaatin ja GABA:n väliseen tasapainoon. Ja kun on kyse eri kulutusaineista, kofeiini estää GABA:n toimintaa, kun taas alkoholi ja rauhoittavat aineet lisäävät sitä.

työstressi

Kuinka lisätä gamma-aminovoihappo -pitoisuuksia

On olemassa GABA-lisäravinteita, jotka sisältävät tämän välittäjäaineen synteettistä muotoa. Mutta on hieman kyseenalaista toimivatko nämä lisäravinteet oikeasti. Ei vielä tiedetä, jos GABA saavuttaa aivot riittävin määrin jotta se olisi tarpeeksi tehokas, jos GABAa otetaan lisäravinteena. Mutta jotkut ihmiset ovat kuitenkin väittäneet, että nämä lisäravinteet ovat olleet todella hyödyllisiä.

Lisäksi, ei ole olemassa mitään todettua lisäravinteen määrää eikä niiden positiivisista vaikutuksista ole suoritettu tarpeeksi tutkimuksia. Itse asiassa, edes näiden lisäravinteiden turvallisuudesta ei ole suoritettu tarpeeksi tutkimuksia.

On kuitenkin olemassa monia muita luonnollisia tapoja pitää terveellisiä GABA-tasoja yllä. Yksi näistä on ruoka. Tutkijat ovat analysoineet monien eri ruokien GABA-pitoisuuksia, kuten täysjyväriisin, ruskean riisin, ohranverson, papujen, maissin, pinaatin, perunan, bataatin, lehtikaalin ja kastanjan.

Myöskin Corkin yliopiston biotieteiden instituutissa Irlannissa tehdyissä tutkimuksissa on käynyt selville, että probioottiset ruoat lisäävät gamma-aminovoihappoa. Ruoat kuten jugurtti, kefiiri, kimchi ja hapankaali sisältävät bakteerikantoja, jotka tuottavat GABAa.

Jos olet huolissasi omista GABA-pitoisuuksistasi, on tärkeää että vähennät kofeiinin saantiasi, sillä se estää tämän välittäjäaineen kykyä sitoutua sen reseptoreihin. Sen sijaan olisi hyvä juoda teetä, joka sisältää vähemmän kofeiinia, ja lisäksi tee sisältää aminohappo L-teaniinia, joka lisää tämän välittäjäaineen tuottamista.

Toinen todella tehokas tapa lisätä GABA-pitoisuuksia on liikunta. Minkälainen fyysinen harjoitus tahansa lisää tämän välittäjäaineen pitoisuuksia, ja jooga on yksi merkittävimmistä. Tämän välittäjäaineen tasot voivat lisääntyä aivoissa jopa 27 % vain yhden joogatreenin jälkeen.