Aaron Beck: 8 suurta sitaattia

· 15.5.2019
Tämän artikkelin sitaatit tiivistävät Aaron Beckin mielipiteet kognitiivisista vääristymistä ja yhdenmukaisista ajatuksista. Sitaatit ottavat myös huomioon niiden vaikutukset hengen ja persoonallisuuden eri häiriöihin.

60-luvulla amerikkalainen psykiatri ja professori Aaron Beck sai aikaan yhden merkityksellisimmistä edistyksistä nykyisessä psykoterapiassa. Hän auttoi kognitiivisen terapian, tai kognitiivisen käyttäytymisterapian muodostamisessa.

Aaron Beck on ainoa psykiatri, joka julkaisi artikkeleita sekä American Psychiatric Association –järjestössä että American Psychological Association –järjestössä. Tämä jälkimmäinen pitää Beckiä yhtenä historian viidestä vaikuttavimmasta psykoterapeutista.

Aaron Beckin sitaatit puhuvat siitä, kuinka kohdistuneesti ja tarkkaan kognitiivisten malliemme uudelleenrakentaminen sallii meidän nauttia paremmasta mielenterveydestä ja emotionaalisesta tasapainosta. Tämä muutos tarkoittaa sitä, että voimme saavuttaa ominaisuuksia joita tarvitsemme kehittyäksemme ja selviytyäksemme, päästäksemme ongelmistamme yli ja oppiaksemme kumppaniltamme ja kumppanimme kanssa.

Tulkinta on se joka satuttaa, ei itse faktat

“Kognitiivinen terapia pyrkii helpottamaan psykologisia jännitteitä korjaamalla väärinkäsityksiä. Virheellisiä uskomuksia korjaamalla voimme lopettaa ylireagoimisen.“

Beckin idea perustuu ajatukseen siitä, että ihmiset kärsivät johtuen tietystä tulkinnasta, joka heillä on heille tapahtuvista asioista. Ei itse tosiasioista. Suuri osa kärsimyksestämme riippuu merkityksestä ja siitä tärkeydestä, jonka annamme meille tapahtuneista asioista. Ei itse siitä, mitä meille tapahtuu. 

Beck uskoo, että psykoterapeuttien on autettava henkilöä tunnistamaan vääristyneet uskomukset niiden muokkaamiseksi. Niiden tavoite on ymmärtää kognitiivisia malleja, joita henkilö käyttää niiden muokkaamiseksi ja niiden jäykkyyden poistamiseksi. Tämä kognitiivinen jälleenrakentaminen sallii tulkintojen ja arviointien muuttua sitä kohtaan, mitä tapahtuu subjektiivisella tasolla.

mustat ajatukset

Aaron Beck  ja hänen pareihin sovellettu teoriansa

Tapamme tulkita todellisuutta vaikuttaa elämämme jokaiseen alueeseen. Nämä ajatukset häiritsevät ja vaikuttavat myös pareihin, sekä yksilöllisellä tasolla että myöskin itse suhteessa.

“Parien on tehtävä yhteistyötä, tehtävä kompromisseja ja jatkettava eteenpäin, käyttäen solidaarisuuteen perustuvia valintoja.”

Hänen kirjansa  Love Is Never Enough: How Couples Can Overcome Misunderstandings, Resolve Conflicts, and Solve Relationship Problems Through Cognitive Therapy on viitekohta tälle. Se antaa ohjeita siihen, kuinka ohjata pareja kognitiivisesta näkökulmasta, jotta he voisivat tunnistaa ja muuttaa nämä mallit. 

“On olemassa erityisiä ominaisuuksia, kuten sitoutuminen, herkkyys, anteliaisuus, harkitsevaisuus, uskollisuus, vastuullisuus, luotettavuus, ja kaikki nämä ovat elintärkeitä onnellisen suhteen kannalta.”

Tämän tavoite on, että parit yrittävät tunnistaa haitalliset mallit ja etsiä vaihtoehtoja niiden korvaamiseksi. Pariskunta voi kehittyä vain, jos kummatkin ovat tästä tietoisia. Tässä on yksi Aaron Beckin sitaateista, joka selittää tätä paremmin:

“Vaikka rakkaus on voimakas kannustin, jolla mies ja vaimo voivat auttaa ja tukea toisiaan, tehdä toisensa onnelliseksi ja luoda yhdessä perheen, se ei itsessään ole kuitenkaan suhteen ydin, sillä se ei tarjoa henkilökohtaisia ominaisuuksia ja taipumuksia, jotka ovat elintärkeitä suhteen ylläpitämiseksi ja sen kasvattamiseksi.”

Malli masennusta varten

Lapsena Aaron Beck kärsi peloista, jotka hänen oli kohdattava. Tämä kognitiivinen ongelmien lähestymistapa inspiroi häntä kehittämään terapeuttisia teorioita vuosia myöhemmin. Hänen erityinen kohteensa oli masennus.

“Jos ajattelumme on juuttunut vääristyneisiin symbolisiin merkityksiin, epäloogiseen järkeilyyn ja virheellisiin tulkintoihin, meistä tulee sokeita ja kuuroja.”

Hänen mukaansa masennuksen oireet alkavat negatiivisten kognitiivisten järjestelmien ja sen jälkeisten väärentymien aktivoinnilla. Hän tutki masennusta niin syvällisesti ja kuvaili sitä niin sujuvasti, että yksi yleisimmin käytetyistä menetelmistä masennuksen laadun määrittelemiseksi on nimetty hänen mukaansa: Beckin masennuskysely (BDI, Beck Depression Inventory).  Se oli todella tärkeä edistys psykiatrian ja psykologian maailmassa. Siitä tuli yksi voimakkaimmista vaihtoehdoista masennuksen psykoanalyyttiselle hahmottamiselle.

nainen ahdingossa

Sen soveltaminen on levinnyt muihinkin häiriöihin

Beck tutki myös kognitiivisen terapian tehokkuutta muihin ongelmiin, kuten ahdistukseen, aineiden väärinkäyttöön ja eri persoonallisuushäiriöihin. Tässä on seuraava sitaatti, joka auttaa meitä ymmärtämään hänen lähestymistapaansa:

“Aineiden väärinkäytön osalta kognitiivinen lähestymistapa auttaa ihmisiä selviytymään ongelmistaan, jotka johtavat emotionaaliseen ahdinkoon, ja se auttaa ihmisiä saamaan laajempi perspektiivi heidän aineriippuvuudestaan nautintoa varten ja/tai epämukavuuden lievittäjänä.”

Skitsofrenian osalta hän ehdotti, että nämä potilaiden toimintahäiriöt olivat yksinkertaisesti haavoittuvaisuuksia. Hän osoitti meille, että ammattilaisen työ on kehittää realistisempia vaihtoehtoja heidän uskomuksilleen, harhoilleen ja hallusinaatioilleen.

Henkilökohtaisen muutoksen lähtökohta

“Pinnan alla on paljon enemmän kuin mitä silmät näkevät.”

Beckin mallia voidaan pitää perustana paremman henkilökohtaisen muutoksen edistämiseksi. On totta, ettemme voi valita konteksteja tai tapahtumia, jotka meille tapahtuvat. Mutta voimme tietoisesti vaikuttaa tulkintoihin, joita teemme meille tapahtuneista asioista. Voimme myös soveltaa tätä asioihin, jotka joskus satuttavat meitä.

mies on vapaa

Voimme valita mitä sisäistämme tietyistä faktoista. Voimme päättää keskittyä joko positiiviseen tai negatiiviseen. 

Kaikki tämä riippuu siitä miten mielemme prosessoi asioita. Voimme myös valita kuinka toimia. Tämä tarkoittaa sitä, mikä reaktiomme oikein on. Kaikki nämä Aaron Beckin mietteet sisältävät toiveikkaita sävyjä. Tunnemme tavallisesti kyvyttömyyttä löytää vaihtoehtoisia, toiveikkaita näkökulmia ymmärtääksemme mitä meille tapahtuu. Emme ymmärrä, että olemalla tietoinen siitä kuinka tulkitsemme asioita, voimme säädellä oman kärsimyksemme voimakkuutta.