6 tapaa tyhjentää mieli ennen nukkumaanmenoa

3.2.2016 en Kuriositeetit 285 Jaetut
nukahtaminen

Onko sinulla vaikeuksia nukahtaa? Tuntuuko sinusta, että mielesi on aina täynnä erilaisia turhiakin asioita mennessäsi nukkumaan? Pyörivätkö ajatukset kehää päässäsi, kun yrität saada unen päästä kiinni?

Sekä keho että mieli tarvitsevat lepoa voidakseen hyvin. Huolimatta siitä kuinka väsyneitä olemme, nukahtaminen ei aina kuitenkaan tahdo onnistua. On vaikeaa vaipua levolliseen uneen mikäli stressaavat ajatukset vaivaavat mieltäsi tai pohdit jatkuvasti tulevaa.

Nukkuaksemme todella hyvin on kyettävä vapauttamaan mieli kaikista mielessä pyörivistä ajatuksista. Alla on listattuna muutamia hyödyllisiä vinkkejä, joiden avulla tämä onnistuu helpommin.

Kuvittele ajatustesi katoavan

Mikäli ajatuksesi estävät sinua nukkumasta, yritä kuvitella niiden vain poistuvan päästäsi. Kuvittele, että sänkysi vieressä on suuri kori, johon heität kaikki mielessäsi pyörivät ideat ja ajatukset. Nämä ajatukset eivät poistu kokonaan, vaan ne odottavat sinua korissa seuraavana aamuna.

Perhoset kasvoilla

Meditoi

Säännöllisellä mietiskelyllä on monia hyötyjä, mukaan lukien parempilaatuinen uni sekä tyynempi mieli. Päivittäinen meditointi auttaa sinua hidastamaan öisin pääsi sisällä jylläävää ajatusten ruuhkaa. Aloita meditointi keskittymällä omaan hengitykseesi ja rentouta sekä mielesi että kehosi. Tämä auttaa sinua valmistautumaan uneen.

Käske itseäsi ”palaamaan asiaan myöhemmin”

Meitä öisin vainoavat ajatukset ovat kuin pieniä lapsia, jotka haluavat huomiota. Aivan kuten pienet lapsetkin ajatukset voivat olla hyvin sinnikkäitä, aivan kuin ne pelkäisivät tulevansa unohdetuiksi tai jäävän ilman huomiota.

Jos samat ajatukset palaavat mieleesi yhä uudestaan ja uudestaan, lupaa itsellesi että palaat niihin huomenna; että et unohda niitä, vaan tulet antamaan niille niiden ansaitseman huomion. Seuraava kohta kertoo, kuinka pystyt pitämään tämän lupauksen. 

Linnuista muodostuu henkilön pää

Kirjoita ajatuksesi ylös

Kun ajatuksillamme ei ole ulospääsykeinoa, ne pysyvät mielessämme ja pyörivät ympyrää. Anna niiden virrata, jotta ne voivat jättää mielesi. Yksi tapa tähän on kaikkien ajatusten ylös kirjoittaminen.

Joskus kyse saattaa olla yksinkertaisista asioista, kuten jostain mitä et saa unohtaa tehdä seuraavana päivänä. Kyse voi olla myös töihin liittyvistä asioista, esimerkiksi ideasta uuteen projektiin, tai jostain muutoksesta, jonka haluaisit pistää alulle. Ajatukset voivat kuitenkin olla myös tunteita, jotka kaipaavat tulla ilmaistuiksi: esimerkiksi tuskaa, jota koet jonkin läpi käymäsi asian vuoksi.

Mistä ikinä onkaan kyse, älä anna näiden ajatusten estää sinua nukahtamasta. Kirjoita ne ylös ja päästä ne vapaaksi, jotta ne jättäisivät sinut rauhaan. Asioiden muistiin kirjoittaminen ei ehkä auta ratkaisemaan ongelmiasi, mutta näin annat omalle mielellesi aikaa rauhoittua ja toipua mieltäsi vaivaavien ajatusten aiheuttamasta stressistä.

Nukkumaanmenorutiinit

Jotkin tavat, kuten lukeminen, auttavat meitä nukahtamaan. Lukeminen auttaa meitä tyhjentämään mielemme ja unohtamaan päässämme laukkaavat ajatukset. Mikäli sinulla tapana lukea usein nukkumaanmennessä, lukeminen lähettää automaattisesti aivoillesi viestin nukkumaanmenoajan lähestymisestä. Tämä puolestaan auttaa sinua nukahtamaan.

Puhelimen tai minkä tahansa taustavalaistun laitteen tuijottaminen puolestaan tekee nukahtamisesta vaikeampaa, oli kyse sitten lukemisesta tai jostain muusta. Vältä siis kännykkäsi käyttämistä myöhään illalla.

Mantrat

“Mantra” on sanskriittia ja tarkoittaa ”mieltä” ja ”vapauttamista”. Mantra voi olla tavu, sana, lause tai jopa pidempi lause, joka vie sinut lähemmäs syvän keskittyneisyyden tilaa uudelleen ja uudelleen toistettuna.

Mikäli mantrat lausutaan harkitusti, huolellisesti ja keskittyneesti ne voivat olla hyvin tehokkaita. Pelkkä mantrojen toistaminen ei kuitenkaan riitä, vaan on keskityttävä myös niiden tarkoitukseen.

UUTISIA VERKOSSA