Haluatko parantaa terveyttäsi? Kokeile joogaa

· 14.4.2016

Jooga on ikivanha harjoitusmuoto, joka on hiljalleen ottanut paikkansa yhtenä suosituimpina liikunta- ja hyvinvointimuotoina. Jooga harjoittaa mieltä, kehoa ja sielua. Asentojen kautta, meditaatiota ja hengitystekniikkaa käyttäen jooga rentouttaa ja kehittää terveyttäsi kokonaisvaltaisesti. Joogan vaikutus on voimakas, ja sitä voidaan käyttää kuntoutuksessa ja vaivojen ehkäisyssä. Joogaa harjoittamalla voimme löytää sisäisen rauhan ja tyyneyden ja parantaa samalla terveyttämme.

Jooga viljelee mielen rikkautta, mutta tiedätkö mitä muuta hyötyä joogasta on? Tässä artikkelissa tutustumme joogan psyykkisiin ja fyysisiin terveyshyötyihin. Kokeile joogaa jo tänään.

“Jooga on se kultainen avain, jolla avautuu ovi rauhaan, tyyneyteen ja iloon.”

-B.K.S Iyengar-

Jooga vähentää stressiä

Nykypäivän maailmassa kiire ja ajan tarkkailu on tärkeää, on tärkeää olla täsmällinen ja tehokas. Velvoitteet ja työn aiheuttama stressi on yleistä, emmekä voi aina välttää sitä tai poistaa sitä. Tästä syystä jooga on loistava vastaus kaikille niille ihmisille, jotka kaipaavat stressinlievitystä elämäänsä.

Eikä siinä vielä kaikki. Stressin lisäksi jooga voi lievittää vakavampiakin ongelmia, kuten masennusta ja ahdistusta, jotka hiipivät elämään ellemme saa stressiä kuriin. Miten jooga auttaa?

Joogan harjoittaminen rannalla

Jooga auttaa alentamalla stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. Kortisolia vapautuu, kun keho joutuu stressaavaan tilanteeseen. Kortisoli on tarpeellinen hormoni, mutta kun sen vaikutus on pitkäaikainen, se voi aiheuttaa monia negatiivisa sivuvaikutuksia. Jooga auttaa vähentämään kortisolin määrää ja alentaa samalla stressitasoa.

Jooga parantaa

Joogan harjoittaminen lisää serotoniinin määrää elimistössä, joka tekee levosta ja unesta rauhallista ja tehokasta. Serotoniini säätelee unisykliä ja mielialaa. Stressaantuneena nukumme vähemmän ja huonommin ja se vaikuttaa mielialaan heti.

Kun harjoitat joogaa, serotoniini tekee mielesi tyyneksi ja nukut paremmin, heräät virkeänä ja jaksat töissä. Mitä väsyneempi olet, sitä huonompi mielialasi on. Aloita joogan harjoittaminen pikimmiten – huomaat eron entiseen nopeasti.

Tiesitkö, että masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiville potilaille suositellaan usein fyysistä harjoitusta. Liikunta auttaa hoitamaan mieltä, sillä serotoniinin määrä nousee luonnollisesti liikuntaa harrastettaessa.

Jooga pidentää elämää

Jos ajattelet aina, että elämä on liian lyhyt, on meillä sinulle hyviä uutisia: jooga voi pidentää elämääsi, sillä se edistää terveyttä. Joogan säännöllinen harjoittaminen hidastaa ikääntymistä ja alentaa riskiä ennenaikaiseen kuolemaan. Jooga pitää nivelet ja lihakset hyvässä kunnossa, ja kehon notkeana ja vahvana. Lisäksi jooga voi auttaa ehkäisemään rappeuttavia sairauksia.

Tiesitkö, kuinka kauan joogan vaikutuksien näkyminen kestää? Jo 15-20 minuuttia päivässä riittää siihen, että aivosi ja hermosolut alkavat tekemään positiivisia muutoksia.

Muutokset aivoissa, hermosoluissa ja koko olemuksessamme eivät auta pelkästään pidentämään elämää, poistamaan stressiä ja nukkumaan paremmin, vaan ne antavat meille myös paremman keskittymiskyvyn ja tehokkuuden tehtävien hoidossa. Jooga parantaa koordinaatiokykyä, keskittymistä, muistia ja kykyä oppia. Jos opiskelet paljon ja kärsit stressistä, kokeile joogaa.

Jooga kehittää parisuhdetta

Jooga auttaa meitä kehittämään ihmissuhteitamme. Sen lisäksi että voimme paremmin, muutumme asentojen ja hengitysharjoitusten kautta notkeammiksi. Tämä vahvistaa lihaksia, myös lantionpohjalihaksia, jotka takaavat meille nautinnollisen seksielämän.

Joogan harjoittaminen puistossa

Eikä siinä vielä kaikki. Joogan harjoittaminen voi auttaa ratkaisemaan eräitä ongelmia, kuten ennenaikaisen siemensyöksyn ja seksuaalisen tyytymättömyyden. Jooga vapauttaa stressiä, joten libidomme ja seksuaalinen elinvoimamme lisääntyy. Jos meillä on täysinäinen ja terve seksielämä, paranee parisuhteen kanssakäyminen huomattavasti.

Tiesitkö kaikista niistä hyödyistä, joita jooga tarjoaa? Toivomme, että omistat ainakin muutaman minuutin joka päivä joogan harjoittamiselle – huomaat sen mukanaan tuomat hyödyt nopeasti. Jooga parantaa kaikkia elämänalueita ja luo kokonaisvaltaista voimaa ja tyyneyttä.