Kuinka katkaista negatiivisen vuorovaikutuksen kierre parisuhteessa

Joskus et pysty lopettamaan riitelemistä kumppanisi kanssa vaikka miten kovasti yrittäisit. Kun ymmärrät paremmin, kuinka ihmisten välinen viestintä toimii, voit panna pisteen tälle negatiiviselle vuorovaikutukselle suhteessanne.
Kuinka katkaista negatiivisen vuorovaikutuksen kierre parisuhteessa

Viimeisin päivitys: 11 kesäkuu, 2021

Kun sinun ja toisen ihmisen välillä on tunneside, suhteessanne tulee aina olemaan hyviä kausia ja huonoja kausia. Parisuhteissa tuo dynamiikka on usein intensiivisempi johtuen siitä, että vietätte niin paljon aikaa yhdessä ja olette niin läheisiä. Tämä saattaa tuntua siltä, kuin suhteenne tila olisi kohtalon armoilla, mutta se riippuu lähes täysin omista ja kumppanisi teoista. Tänään kerromme, kuinka katkaista negatiivisen vuorovaikutuksen kierre parisuhteessa.

Onko sinusta koskaan tuntunut siltä, että et pystynyt lopettamaan riitelyä kumppanisi kanssa vaikka kuinka kovasti yritit? Aloitat päiväsi mitä parhain aikein, mutta yksi väärin tulkittu ele tai sana, ja olette taas silmänräpäyksessä keskellä riitaa.

Noina hetkinä sinusta saattaa tuntua siltä kuin suhdettanne ei olisi luotu kestämään. Mutta ennen kuin teet mitään hätäisiä päätöksiä, jatka lukemista. Kun ymmärrät, kuinka ihmisten välinen viestintä toimii, saat jonkinlaista vihiä siitä, kuinka katkaista tuo negatiivinen kierre.

Riitelyn lopettamiseksi on tärkeää osata katkaista negatiivisen vuorovaikutuksen kierre parisuhteessa

Negatiivisen vuorovaikutuksen alku ja juuri

Kun asut jonkun kanssa tai vietät enimmän osan ajastasi hänen seurassaan, hän on läsnä niin parhaimpina kuin huonoimpinakin hetkinäsi. Hän saa todistaa stressiäsi, fyysistä ja psyykkistä uupumustasi, vihaasi ja huonoa tuultasi.

Parisuhteet toimivat parhaiten silloin, kun ne ovat tasapainossa, mutta aina on päiviä, jolloin toinen antaa suhteessa 80 % ja toinen 20 %. Toisina päivinä taas päinvastoin.

Jos kumppanisi siis vastaa johonkin kysymykseesi mielestäsi töykeällä tavalla tai päästää suustaan passiivis-aggressiivisen kommentin, on tärkeää olla itsevarma. Ihanteellisessa maailmassa tekisit hänelle selväksi kunnioittavasti, miltä hän sai olosi tuntumaan. Valitettavasti näin ei ole aina helppoa (tai mahdollista) toimia. Näin ollen automaattinen reaktiosi on loukkaantua ja turvautua välinpitämättömyyteen, halveksuntaan ja mykkäkouluun. Saatat myös ylireagoida ja antaa samalla mitalla takaisin.

Jos näin tapahtuu vain silloin tällöin, syytä huoleen ei ole. Se on käytännössä katsoen väistämätöntä. Jos tämä kuvio puolestaan toistuu ja siitä tulee normi, teillä on ongelma.

Viestintätavat toistuvat yleensä samoina

Kahden ihmisen välinen viestintä on jatkuvan palautteen kierre. Kun kommunikoit toisen ihmisen kanssa, et tee sitä neutraalista näkökulmasta. Se mitä sanot, on monella tapaa reaktio siihen mitä olet nähnyt, kuullut tai tuntenut toiseen ihmiseen liittyen aiemmin. Se, miten vuorovaikutus on aiemmin välillänne kulkenut, altistaa sinut joko positiiviselle tai negatiiviselle reaktiolle.

Sama pätee tietysti myös kumppaniisi. Jotkut eivät riitele juuri koskaan, kun taas toiset ovat jatkuvasti sotatantereella. Tätä tapahtuu siksi, että tietyt viestintätavat ovat juurtuneet suhteeseen. Kun ne ovat vakiintuneet, niitä on vaikea muuttaa.

Kuvitellaan, että kumppanisi sanoo jotakin mikä vaivaa sinua. Reagoit vihaisella kommentilla tai ärtyneellä hiljaisuudella. Toinen osapuoli tuntee sitten itsensä loukatuksi, joten hänkin reagoi asiattomasti. Kumpikaan ei tahdo antaa periksi, ja kumpikin syyttää asiasta toista.

Muistamme selkeästi ne kommentit ja teot, jotka tekevät olostamme kehnon, mutta on vaikeampi tiedostaa sitä, kuinka oma käytös myötävaikuttaa tähän negatiiviseen dynamiikkaan kumppanin kanssa.

Kuinka katkaista negatiivisen vuorovaikutuksen kierre parisuhteessa

Tätä viestintäongelmaa voi olla vaikea korjata, koska molemmat syyttävät toista eikä kumpikaan tahdo ottaa velvollisuudekseen astua tuota ensimmäistä askelta. Jos tiedostat, että kumpikin ruokkii tätä epätervettä dynamiikkaa, kykenet tajuamaan, että voitte luoda myös jotakin parempaa. Ratkaisevaa on yksinkertaisesti vain lakata reagoimasta toiseen ihmiseen. Päätä sen sijaan tietoisesti, millaisia eleitä, sanoja ja vuorovaikutuksen tapoja haluat viestinnässäsi käyttää.

Ota tuo ensimmäinen askel muodostaaksesi uuden viestintätavan. Kun olet tottunut negatiiviseen vuorovaikutukseen kumppanisi kanssa, sillä on tapana toistua. Hyvä uutinen on se, että positiivinen vuorovaikutus toimii samaan tapaan. Kun siis muutat omaa panostasi, viestintänne muuttuu. Tässä vaiheessa syyllisellä ei ole enää väliä, eikä sillä kuka teki ja mitä, koska molemmat osapuolet tekevät oman osuutensa. Teidän ei tarvitse riidellä siitä kuka kaiken aloitti, mutta pystytte puhumaan siitä kuka sen lopetti. Sinä voit olla se henkilö. Muista, että valta on omissa käsissäsi.

Ajan myötä tunnistat yhä paremmin haitalliset kuviot niiden tehdessä tuloaan. Näin sinun on helpompi nähdä, kuinka negatiivinen vuorovaikutus paisuu lumipallon lailla, ja olet varautunut pysäyttämään sen ajoissa. On siis tärkeää tiedostaa kumppanisi panos ja oma roolisi.

Se saattaa kiinnostaa sinua...
Yksinjäämisen pelko voi hallita elämää, mutta sen voi voittaa
Mielen IhmeetLue se Mielen Ihmeet
Yksinjäämisen pelko voi hallita elämää, mutta sen voi voittaa

Yksinjäämisen pelko voi hallita ihmisen elämää, mutta siitä voi päästä eroon. Kerromme, miten se onnistuu!



  • Aragón, R. S., & Díaz-Loving, R. (2003). Patrones y estilos de comunicación de la pareja: Diseño de un inventario. Anales de Psicología/Annals of Psychology19(2), 257-277.
  • Hurtarte, C. A., & Díaz-Loving, R. (2008). Comunicación y satisfacción: analizando la interacción de pareja. Psicología Iberoamericana16(1), 23-27.